گیربکس آویز یا شافت موازی
Select Language

گیربکس آویز یا شافت موازی

اشتراک گذاری
  • توضیحات
  • نظرات

گیربکس آویز یا شافت موازی چیست و چه کاربردی دارد؟

گیربکس آویز یا شافت موازی نوعی موتور دنده ای هستند که از چرخ دنده برای کاهش سرعت استفاده می کنند. آنها را “شافت موازی” می نامند زیرا شافت موتور و شافت کاهنده سرعت روی صفحات موازی قرار دارند. دقیقاً همین وضعیت است که گیربکس‌های کاملاً مسطح را امکان‌پذیر می‌کند، که برای کاربردهایی در فضای محدود ایده‌آل هستند.
گیربکس آویز ممکن است از سه نوع چرخ دنده برای انجام انتقال استفاده کند. انتخاب یکی یا دیگری به کاربرد نهایی و ویژگی هایی که باید در کاهنده سرعت بدست آوریم بستگی دارد.

گیربکس آویز به چند دسته کلی تقسیم می شود؟

گیربکس های آویز یا شافت موازی با توجه به ویژگی هایی که هر کدام از آنها دارند در حالت کلی به سه دسته تقسیم بندی می شوند که در ادامه به صورت مختصر توضیح خواهیم داد:
 

  • دنده مستقیم Spur gears :
گیربکس های شافت موازی دنده مستقیم بیشترین استفاده را در بین دیگر مدل ها دارند.
دندانه های چرخ ها به صورت مستقیم و موازی با محور چرخش هستند.
بیشترین آلودگی صوتی و کمترین توان را دارا می باشد.
 
  • دنده مارپیچ Helical gears :
دندانه های آنها به سمت محور چرخش مورب است.
قدرت و سرعت بیشتری را منتقل می کنند.
در بین دیگر مدل ها کمترین آلودگی صوتی و بیشترین سرعت انتقال را دارند.
 
  • دنده دوبل مارپیچ Double helical gears :
برای از بین بردن رانش محوری استفاده می شود. به عبارت دیگر، چرخش ناشی از خود شافت است.
آلودگی صوتی بسیار کمی دارند.
حین انجام کار کمترین فشار محوری را به یاتاقان های گیربکس وارد می کند.

لیست نظرات

محصولات مرتبط

شرکت ارژن تجهیز ایرانیان