رویکرد تامین صادرات محور در فولاد طبرستان

در ابتدای این همایش مهندس رسولیان، رئیس هیئت مدیره شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان ضمن تشریح دستاوردهای «ریخته‌گری فولاد طبرستان» با بیان اینکه این شرکت در سال ۱۳۶۱ تاسیس شد، گفت: پس از راه‌اندازی کارخانه با مشکلات مالی و فنی در سال ۱۳۶۵، شرکت بازار هدف خود را کارخانجات سیمان قرار داد. در آن زمان قطعات مورد نیاز خود برای دستگاه‌های سنگ‌شکن و آسیاب و کوره پخت را از خارج وارد می‌کردیم.

وی با بیان اینکه فولاد طبرستان از سال ۱۳۷۳ شروع به تولید صادراتی نموده است، افزود: باعث افتخار است که با وجود چالش‌های مختلف توانستیم تا سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از تامین‌کنندگان مطرح قطعات مورد نیاز شرکت متسو و کریستین فایفر تبدیل شویم؛ به طوری که در این سال بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تن محصول با ارزش بیش از ۱۰ میلیون دلار به فرانسه، آلمان و اتریش صادرات داشته باشیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان در پایان عنوان کرد: متاسفانه با وضع تحریم‌های بین‌المللی به طور ناگهانی طی یک سال کل بازار صادراتی خود در اروپا را از دست دادیم و مشکلات زیادی برای صادرکنندگان در شرایط تحریمی ایجاد شد.

همکاری فولاد طبرستان در تولید سوزن ملی

مهندس مهدی برقی مدیرعامل شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان نیز در ادامه این همایش افزود: فولاد طبرستان دارای ۲ کارخانه ریخته‌گری در قالب‌های پوسته سرامیکی و ماسه‌ای است که کارخانه شماره یک این شرکت در سال ۱۳۶۲ با روش ریخته گری در قالب های ماسه‌ای تاسیس شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد طبرستان در بخش دیگری از سخنان خود چالش تامین انرژی را یکی از مسائل دست و پا گیر چند سال گذشته بیان کرد و گفت: صنعت فولاد به صورت زنجیر‌ه‌وار به همدیگر پیوسته‌ است و اگر خللی در فرایند تولیدی شرکت به وجود بیاید، سایر مشتریان و شرکت‌های توانمند ما نیز با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

برقی در خصوص بازارهای مصرفی محصولات ریخته‌گری فولاد طبرستان نیز اظهار داشت: صنایع سیمان جزو اولین مشتریان شرکت بوده است که با تولید زره آسیاب‌های گلوله‌ای و زره آسیاب‌های غلطکی توانسته‌ایم شرکت‌های این حوزه را از واردات این قطعه بی‌نیاز سازیم. همچنین صنایع مس نیز یکی از مشتریان ویژه شرکت است و فولاد طبرستان قطعات دهانه کانورتور واحد روی مس سرچشمه را تولید می‌کند.

وی یکی از چالش‌های اساسی کشور را مشکلات تامین قطعه سوزن ریل بیان کرد و به نقش آفرینی شرکت فولاد طبرستان در این حوزه پرداخت و گفت: ما تا سال ۹۶ برای جلوگیری از واردات و توسعه صنعت داخلی با راه آهن در حال مذاکره بودیم که با تلاش فراوان، مشکلات این حوزه برطرف شد به طوری که تنها شرکت فولاد طبرستان توانست با تولید انبوه این قطعه موجب صرفه جویی ارزی در محدوده ۳ میلیون یورو و همچنین بی نیاز شدن صنعت ریلی از واردات این قطعه شود. مهندس برقی اضافه کرد: برنامه توسعه شرکت در این زمینه افزایش تولید تا ۷۰۰ عدد در سال است.