کنتاکتور خلاء
Select Language

کنتاکتور خلاء

دسته بندی
در حقیقت این نوع کنتاکتور به منظور اطفای جرقه حاصل از قطع و وصل کنتاکت ها استفاده می شود. در واقع کنتاکتور خلاء عمدتاً از یک قطع کننده خلاء و یک مکانیسم مکانیکی که می تواند موتور هم باشد، تشکیل شده است.
اساس کار کنتاکتور خلاء چگونه است؟

قطع کننده خلاء یک قطعه می باشد(کپسول) که قطع و وصل کنتاکت ها درون آن انجام می شود و محفظه آن تحت خلاء و بی هوایی است.
قطع کننده خلاء قابلیت قطع و وصل مکرر دارد، اما نمی تواند جریان اضافه بار و جریان اتصال کوتاه را قطع کند، قابلیتی که در سایر کنتاکتور ها نیز قابل دسترس نیست؛ مکانیسم مکانیکی مانند سایر کنتاکتورها از یک سیم پیچ نگهدارنده با یک هسته آهنی و یک کنتاکت متحرک تشکیل شده است.
هنگامی که سیم پیچ برق دار می شود، قسمت محرک جذب می شود و اصطلاحا کنتاکتور بسته می شود. همینطور هنگامی که سیم پیچ قطع می شود، کنتاکتور نیز قطع می شود.

عملکرد کنتاکتور خلاء

تغذیه سیم پیچ های کنتاکتور می تواند از نوع AC یا DC باشد؛ پوسته خارجی قطع کننده خلاء از شیشه یا مواد عایق سرامیکی ساخته می شود. البته بد نیست بدانید که فشار درون محفظه خلاء 0.01 پاسکال است که این مقدار 1 در 10 میلیون واحد فشار جو است که نشان از ناچیز بودن فشار هوای درون محفظه و خلاء کامل می باشد.
با این حساب اگر کنتاکت های درون محفظه خلا به هم خیلی نزدیک هم باشند جرقه ها مهار شده و این سرعت و دقت بیشتری به سوئیچینگ می دهد. کنتاکت های درون محفظه به طور کلی از آلیاژهایی مانند مس، آنتیموان و اسمیم ساخته می شوند.
عملکرد محافظ در محفظه خاموش کننده قوس، متراکم کردن بخار فلزی منتشر شده در شکاف تماس در هنگام قطع جریان است که به خاموش کردن جرقه کمک می کند و همچنین می تواند از پاشش بخار فلز بر روی پوسته عایق جلوگیری کند.
کنتاکت متحرک توسط یک میله مانند سوپاپ به انتهای زیرین پوسته متصل می شود و می تواند بدون نشت هوا به سمت بالا و پایین حرکت کند.
کنتاکتور خلاء معمولاً از یک قاب عایق، یک پایه فلزی، یک بازوی متحرک، یک سیستم الکترومغناطیسی، یک کلید کمکی و محفظه خلاء تشکیل شده است.
فکر میکنم تا اینجا عملکرد این مدل از کنتاکتور ها آشکار و واضح شده باشد. در واقع با وصل ولتاژ بوبین مغناطیسی کنتاکت متحرک باعث حرکت کنتاکت درون محفظه خلاء شده و مدار وصل می شود. خاموش شدن آن نیز با قطع تغذیه بوبین و حالت فنری کنتاکت متحرک اتفاق می افتد.
مشاهده بیشتر
صفحه1

در حال بارگذاری 20 رکورد بعدی

اینورتر

اینوِرتِر یا وارون‌گر یا مبدل جریان مستقیم به متناوب (به انگلیسی: Inverter ) یک دستگاه الکترونیک قدرت است که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند. فرکانس و ولتاژ خروجی اینورتر معمولاً قابل تغییر است.

در حال بارگذاری 20 رکورد بعدی

شرکت ارژن تجهیز ایرانیان